Нашата дейност

Той и Тя: Различни или еднакви, когато ползват кредит?

Публикувано на 3 юли 2015 от Катя Делипавлова

Той и Тя: Различни или еднакви, когато ползват кредит?

Казват, че мъжете са от Марс, а жените от Венера, но толкова ли са различни като потребители на кредити? Различни ли са продуктите, които ползват, и начинът, по който вземат решения? Доколко и как се доверяват на различните източници на информация? Отговорите на тези и други интересни въпроси, ще ни даде Соня Пепеляшкова – Мениджър Проучвания в БНП Париба Лични Финанси:

През първото тримесечие на 2015 г. компанията проведе национално представително изследване сред населението на възраст между 20 и 75 години. За целите на проучването бяха интервюирани над 1000  мъже и жени от всички възрастови групи в цялата страна.

Кредитните продукти, които ползват Той и Тя не се различават съществено

Изследвайки всички типове кредитни продукти, става ясно, че и жените, и мъжете ползват основно потребителски кредити. 24% от мъжете и същия дял от жените изплащат потребителски кредит в момента. Мъжете обаче по-често прибягват към услугите на бързите кредити - 8% от всички мъже ползват бърз кредит, срещу 5% при жените.

Според проведеното проучване дамите се придържат към златната среда в срока на кредита. Най-предпочитания период на изплащане при 25% от жените, е между 1 и 3 години. В същото време, мъжете нямат ясно изразени предпочитания. Те ползват с еднаква честота кредитите от половин година до над 5 години.

Разглеждайки предназначението на кредитите, се вижда, че и двете групи еднакво често са ги използвали за финансиране на проекти за домакинството, като кредит за ремонт например. Когато обаче говорим за покупка на домакинска техника и оборудване, 36% от жените го правят с кредит, докато при мъжете процентът е сравнително по-нисък - 30%.

Жените предпочитат личния контакт и плащанията с касов превод

По време на проведеното за БНП Париба Лични Финанси проучване, представителите и от двата пола споделят, че използват основно каналите на продажба, които предлагат личен контакт. Но за дамите той е от изключителна важност – 96% от тях са сключили последния си договор за кредит в магазин, офис или банков клон и 3% по телефона. Това са каналите, които предлагат обслужване от консултант или оператор на компанията. И въпреки, че същите канали са предпочитани и от мъжете, все пак 3% от тях са кандидатствали чрез интернет, докато при жените този дял е почти нулев. Оказва се, че мъжете са изпреварили жените и са започнали да използват онлайн канала за усвояване на кредити. За в бъдеще обаче и двата пола демонстрират намерение да ползват Интернет, като начин за кандидатстване – съответно 5% и 6%.

Изследвайки начините на изплащане на кредити, става ясно, че и при мъжете, и при жените трите най-често използвани метода са: чрез касов банков превод, в брой в офис на компанията кредитор и чрез безкасов превод от сметка по сметка. Нежният пол обаче най-често отиват с подготвената сума в брой и я превеждат по сметка на компанията, докато противоположният пол, плащат предимно в брой, направо в офис на кредитната институция.

Мъжете са доверяват най-често на приятел

Когато говорим за вземане на решение при избора на кредитор, мъжете най-често разчитат на препоръка. 44% от мъжете, ползватели на кредити, са направили своя избор след консултация с приятел или близък.

Оказва се, че жените са по недоверчиви в това отношение – най-голям дял от тях (45%) се доверяват на собствения си предишен опит.Те са и по-недоверчиви към офертите, които получават. 50% то потребителите жени са направили сравнение с други пазарни оферти, преди да вземат окончателно решение. При „силната половина“ от потребителите на кредити, този процент е значително по-нисък – 44%.

От проучването на БНП Париба Личи Финанси става ясно, че параметрите, които влияят най-силно при избора на продукт, са на първо място приемливите лихвени нива, следвани от лесните процедури при кандидатстване и липсата на скрити условия. Това се отнася еднакво и за двата пола.

От друга страна, когато говорим за бъдещи планове, 60% от клиентите и в двете групи вероятно биха ползвали кредит отново при нужда, но 25% от жените заявяват това категорично, докато при мъжете категоричните отговори са 20%.

В стремежа си за развитие и усъвършенстване, БНП Париба Лични Финанси регулярно проучва пазара и потребителите на финансови продукти. Резултатите от тях допринасят за подобряване на продуктите и услугите, които предлагаме. Ориентираният към клиента и партньорите подход, в съчетание с нашия опит в бранша, са основата на дългосрочния пазарен успех.

Катя Делипавлова

Здравей, аз съм Катя Делипавлова

Здравей, аз съм Катя Делипавлова

Вярвам, че човек трябва да спазва няколко важни правила, за да се радва на стабилно финансово здраве. Най-важното за мен е да харча разумно и да не се поддавам на емоционални покупки.

Още мои публикации